zaterdag 9 februari 2019

Fiji

Waarom zou een mens naar deze eilandengroep komen? Heel simpel: strand, palmbomen, vriendelijke mensen, hangmatten, lekker eten, ...
Toen we Fiji zagen verschijnen vanuit het vliegtuig hadden we even spijt dat we de fietsen hadden achter gelaten (te veel gedoe voor een weekje), maar zodra we het vliegtuig buiten stapten wisten we dat het prima was om geen fietsen bij te hebben. Je stapt zowaar in een Turks stoombad, maar dan een week aan een stuk.
Dat zijn we niet gewoon.
We verblijven in de buurt van het vliegveld in Nadi. De volgende dag en menig zwembeurten later (ook gek, het water van het zwembad is zelfs te warm, ik neem thuis enkel als het vriest zo'n warm bad en dan nog) nemen we een taxi richting centrum. De religies hier zijn de islam, het hindoeïsme en het katholieke geloof. Aan de taxichauffeur zeg ik dat we de Hindoe tempel willen bezoeken. De man vindt het maar niks, je kan toch veel beter de kerk bezoeken zegt hij. Tja, die heb ik in mijn leven al eens bezocht, een tempel nog niet. Hij gaat verder: je moet er wel voor betalen hoor, voor de kerk niet. Hopla, we zitten met apostel Paulus in den auto denk ik. Enfin, we arriveren, ik wil betalen (cash, bankcontact kennen ze alleen in hotels en dan soms nog niet), geef hem geld: ai, ik heb geen wisselgeld. Dan maar naar een tankstation om geld in te wisselen, maar ik hou hem wel aan de 10$.
Hele mooie tempel trouwens, toegangsprijs was belachelijk weinig, uitzonderlijk kleurrijk. Je moet wel blootvoets binnen en met lange broek of rok (wij krijgen een doek om om te doen). Blote borstkas mag dan weer wel. Blote voeten is een probleem, je kan makkelijk een spiegelei bakken op de tegels. Maar mooi schilderwerk, mochten in de tempel zelf geen foto's nemen.












We trekken nadien richting markten. Eerst de souvenirs markt, kopen de nodige prulletjes en sleffen naar de groenten en fruit markt. Nu zit ik regelmatig in mijn eigen hof te dabben (zoals we dat in de Kempen zeggen), maar hier hebben ze toch fruit dat ik nog nooit gezien heb. En dan begint er eentje te mopperen. Dat wil meestal zeggen dat het heel dringend etenstijd is. Ik zoek een keet waar enkel lokale mensen zitten, we bestellen fried rice (die hier fenomenaal lekker is en in een enorme hoeveelheid geserveerd wordt) en iets wat hier de helft van het restaurant aan het eten is (dat blijkt een soort lamscurry te zijn en Milo koffie). Probleem voor mij was dat ik geen bestek kreeg en geen flauw idee had hoe ik dit moest aanpakken. Algemene hilariteit in de zaak, want den toerist weet niet hoe hij eraan moet beginnen. Maakt allemaal niet uit, het was superheerlijk. Nadien maak ik de fout om naar de grog-markt te gaan. Een hal enkel waar ze iets verkopen dat ze grog noemen, maar in de verste verte niks te maken heeft met de grog zoals wij dat kennen. Een soort wortel wordt gemalen en er wordt wat water over gekapt. Het zag er uit wat mij deed denken aan baby's en natte pampers (ik laat het aan jullie om het verder uit te vlooien). Erger was dat het naar afwaswater met grond smaakte. Ik heb het tot de helft van de afwaskom uit gehouden aleer mijn hersenen het wonnen van mijn stoerdoenerij om er toch mee door te gaan. Gelukkig, want ik heb me de rest van de dag mottig gevoeld.







De dag nadien trekken we naar de koraalkust met de bedoeling om er 2 dagen te blijven. Maar het is hier zo dik in orde dat we er nog zitten. Morgen trekken we terug naar Nadi om overmorgen 's morgens een vlucht naar NZ te nemen.
Alles wat in de boekjes staat over heerlijk niks doen kan je hier doen: wat lezen, wat beestjes zoeken (heremietkreeftjes, fregatvogels, kikkers, gekko's), wat beestjes dood kloppen (muggen en vooral 's nachts), wat zwemmen, wat vissen, eens naar de massage gaan, terug zwemmen en repeat.




























Eergisteren was er een jonge kerel die me aansprak. Toen ik zei dat ik een Belg ben vroeg hij of ik zijn bier eens wilde proeven. Hij was aan het experimenteren om het op de tap aan te sluiten. Zijn doel is om te concurreren met Fiji bier. Niet zo moeilijk, want in vergelijking met Fiji bier is Heineken hemels. Alhoewel, de lokale bevolking wil niks anders dan Fiji bier (aangezien ze graag grog drinken kan ik wel begrijpen dat ze Fiji bier prefereren boven alle andere tarwe-natjes). De enthousiaste jonge man kon alleen maar mijn mening over het Fiji bier beamen en was zelfs naar Australië getrokken om de stiel te leren (ok, ook niet het epicentrum van de beste bieren). Maar toegegeven, hij heeft er wel verstand van. Dan komen er nog wat Ozzies bij staan en wordt het een geanimeerd gesprek. Want het bier moet op, anders wordt het weggegoten wat zonde is natuurlijk. Mokusiga noemt het trouwens. Begint er een Ozzie over climate change. Allemaal flauwekul zegt de ander. Ik verslik me even en vertel dat ik het Australië van mijn vorige reis (een kleine 20j geleden) toch iets groener, milieuvriendelijker vond, er meer flora en fauna was, minder afval langs de kant van de weg en het klimaat minder extreem vond. Ach, weet je wat het probleem is, zei hij, het is allemaal de schuld van de Chinezen. Voila, daarmee is het weeral opgelost seh. Kunnen al die studentjes die iedere donderdag de kou trotseren in Brussel rustig terugkeren naar hun warme klaslokalen want het zijn toch de Chinezen. Kunnen ze Down Under rustig verder gaan met hun openlucht mijnen en hun houtkap. Ik besluit maar verder mijn mond te houden en van onderwerp en gesprekspartner te veranderen. Niet dat ik me te goed voel, maar mensen met hersenen ter grootte van een pindanoot die een pint op hebben kan ik even niet aan .
Fiji is een paradijs, maar langer dan een week hou ik het hier niet uit. Terug naar NZ dus. En tot de volgende 👍

1 opmerking:

  1. Wow - Fiji. Ik ken daar nog iemand aan dt University of the South Pacific :-)
    Doe ze daar de groeten!

    BeantwoordenVerwijderen

Aan alle mooie sprookjes komt ...

Aan alle mooie sprookjes komt een einde, zo ook aan dat van ons. We zitten terug in België waar we terug herenigd zijn met onze fietsen. Vo...